انعکاس...

  • ۱
  • ۰

خوش بینی

میشه رفت کوه و تو مسیر صعود با دیدن افراد، فقط به تیپ و قیافه و شاید نسبتشون باهم فکر کرد و قضاوت کرد و تمام مسیر رو نوچ نوچ کرد، یا میشه با دیدنشون به این فکر کرد که آفرین، چقدر مردم سحر خیزی داریم. به نظرم این موضوع کاملأ ارادیه و برمیگرده به نوع نگاهمون. اینکه خودمون بخوایم خوب ببینیم یا بد.

و چیزی که کاملأ بهش رسیدم اینه که آدم های خوشبین با خوش بینیشون میتونن بعضی از تقدیرات خدا رو عوض کنند.

یه موقعی این داستان رو شنیده بودم؛ یه خانومی همسرش برای کار میره راهِ دور و شبش خواب میبینه که ستون خونه ش ریخته. پا میشه میره در خونه ی پیامبر و خوابش رو تعریف میکنه و تعبیرش رو میخواد. پیامبر میگن نگران نباش شوهرت به سلامت با جیب پُر از پول برمیگرده و خب همین اتفاق هم میفته. بار دوم که شوهرش میره سفر، بازم همون خواب رو میبینه و باز پیامبر همون تعبیر رو براش میکنن و دوباره همون اتفاق میفته. دفعه ی سوم هم به همین شکل خواب میبینه. وقتی میره در خونه ی پیامبر رو میزنه، همسرِ پیامبر میان میپرسن که ماجرا چیه و چیشده؟ اون خانوم خوابش رو تعریف میکنه و همسر پیامبر تعبیر میکنن که شوهرت میمیره. زن با ناراحتی میره پیش پیامبر و میگه من خوابم رو تعریف کردم واسه همسرتون و اینطوری گفتن. پیامبر با تعجب میپرسن که همسرم خوابت رو تعبیر کردن؟ زن میگه بله و همینجا پیامبر میگن، نباید اینطور تعبیر میکرد ولی حالا که تعبیر کرده، اتفاق میفته. و دقیقأ هم همسر اون خانوم میمیره و از اون سفر برنمیگرده!

چندسال پیش وقتی پیش نماز مدرسه واسمون این داستان ها رو تعریف میکرد شاید به نظرم خیلی ساده میومد اما الآن که باز یادآوریشون میکنم، میفهمم در عینِ سادگی خیلی عمیق بودن. و به نظرم همین داستان مصداق خوبیه برای جمله ی قبلش.

  • ۹۸/۰۲/۰۶
  • Berkee 🌿

نظرات (۹)

:| 
اصصصصصلا نمیشه این قصه رو باور کرد 
پاسخ:
چرا نمیشه باور کرد؟
به نظرم این قصه شبیه همون داستانه که حضرت علی زیر سایه ی دیوار کج نشسته بودن و بعدش جابه جا شدن و زیر سایه ی دیوار دیگه ای نشستن.
وقتی هم که ازشون پرسیدن دلیلش رو، گفتن ریختنِ دیوار کج قضای الهیه و من از قضای الهی به قدر الهی (یه دیوارِ راست که تقدیرش نریختنه) پناه میبرم.
این قصه منو یادِ فیلم Old Boy 2013 انداخت. البته تفاوت‌های اساسیِ زیادی دارند؛ به هر صورت به یادِ اون فیلم افتادم. :)
پاسخ:
من این فیلم رو ندیدم متأسفانه. هرچند توی تطبیق دادن زیادم خوب نیستم ولی جالب بود برام. :)
وای خدا 
مقایسه ی شما که قیاس مع الفارقه به نظرم :/ :( 
یعنی تعبیر خواب هرکی هرکیه؟ 
بعد پیامبر تعبیرش با زنش از نظر قدرت و صحت یکیه! اونم دو برداشت از یک خواب! :/ 

پاسخ:
نگاهم اینه که ممکنه مرگ توی خواب قرار داده شده بود ولی با خوش بینی، اون تقدیر تغییر کرد.
من گفتم تعبیر خواب هرکی هرکیه؟! :/
موضوع خوش بینی بود دیگه. پیامبر خوب تعبیر کردن و خوب شد، همسرشون بد تعبیر کردن و بد شد.
این طوری نیست واقعا. اولا تعبیر خواب علمه، ثانیا پیامبر خدا هیچ‌وقت اجازه نمی‌ده کسی که اطلاع نداره تو موضوع هدایت مردم دخالت کنه. این همون پیامبریه که وقتی پسرش از دنیا می‌ره و ناراحته، وقتی مردم از سر ارادت می‌گن که خورشید به خاطر مرگ پسر پیامبر گرفت، ناراحتیش رو فراموش می‌کنه و اولویتش اینه مردم دچار خرافات نشن.
ضمن این که بله، نگرش خیلی مهمه، بر همین اساس پیامبر می‌گن فال بد نزنید و فقط برداشت خوب داشته باشید، که حسن ظن داشته باشید به مردم و الخ. قوانین جذب و این طور چیزها رو هم که همه می‌دونیم، با همهٔ این حرفا، عالم هستی معطل فال بد کسی نیست که منطبق با اون پیش بره و جون یه آدم گرفته بشه و بعد هم پیامبر بگن خب حالا دیگه چیزیه که پیش اومده! عملا تو این ماجرا، قاتل، یه فرد ناآشنا به حقایقه که از قضا همسر پیامبره و ظاهرا کلید مرگ و زندگی دستشه! بعد واکنش پیامبر به همچین جنایت و اهمالی چیه؟ هیچی!
این جور درنمیاد هیچ جوره:)
پاسخ:
نمیدونم چرا اینطور برداشت کردید اما اصلأ بحثِ دخالت یا بی اطلاعی یا حتی خرافات نیست!
موضوع اینه که چه بسا تعبیر واقعی اون خواب هم همین بوده باشه و ایشون اشتباه نکرده باشن اما خب پیامبر به خیر تعبیر میکردن و خوب میشده. بخاطر همین هم میگن که خوابتون رو واسه هرکسی تعریف نکنید. و اینکه جونِ یه آدم بخاطر یه فردِ ناآشنا به حقایق گرفته نشده بلکه یه تقدیری ممکن بوده با خوش بینی عوض بشه شبیه دومرتبه ی قبل، ولی تغییر نکرده. و طبیعتأ چون همسر پیامبر تعبیر اشتباهی نکردن و تنها ایرادش این بوده که با خوش بینی نبوده، پس جنایت و اهمالی هم شکل نگرفته.
بد تعبیر کردن و بد شد و یارو مرد اینه خواهر من 

پاسخ:
توضیح بیشتر رو در جواب کامنت مهتاب خانوم دادم؛ اگه دوست داشتید بخونید.
ببین اگه همسر پیامبر تعبیر اشتباه نکردن معنیش اینه که تعبیر پیامبر _پناه بر خدا_  اشتباه بوده؟ چون خوش بینی شده ی تعبیر همسرشون میشده که شما از شوهرت بیشتر عمر می کنی 
پاسخ:
شما از شوهرت بیشتر عمر میکنی که خوش بینی نیست؛ همون مرگ رو داره به شکلِ غیر مستقیم میگه.
بله خوب 

منم شنیدم که میگن تعبیر خواب هر کسی رو به چیزای خوبی نسبت بدین براش خوب میشه
پاسخ:
مضمون این قصه هم همین بود به نظرم؛ فقط بسط داده شد به کل زندگیمون.

در پاسخ به مهتاب: 

عزیزم پیامبر پسر نداشتن فقط یک دختر داشتن.

تعجب میکنم از دوستانی که خودشون اطلاعاتشون در حد یه کتاب تاریخ دبیرستانم نیست بعد درباره صحت و سقم احادیث نظر میدن!

پاسخ:
@مهتاب

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی